søndag den 23. september 2012

Cupcakes



Vidste du, at det er international Cupcake-uge i denne uge? 
Jeg synes egentlig, at Cupcakes er super flotte og sjove at lave. Men - frostingen kan nogle gange blive alt for sød, specielt hvis den smager meget af smør. Så normalt kommer jeg altid noget andet i frostingen også, fx. flødeost, bær eller chokolade. 
Denne gang lavede jeg noget helt andet, nemlig en frosting af samme slags som du kommer i flødeboller. Det er meget mindre sød og mere luftigt, til gengæld får du ikke den samme glatte overflade, men jeg synes ikke det gør noget.

14 stk.

200 g hvedemel
180 g sukker
2 tsk bagepulver
40 g usaltet smør
1 tsk vaniljesukker
2 æg
2 dl yoghurt
60 g kokosmel
14 brombær

Smuldr hvedemel, sukker, bagepulver, smør og vaniljesukker sammen i en skål.
Der må ikke være nogle smør-klumper tilbage.

Pisk æg og yoghurt i melet. Vend kokosmelet i til sidst.
Hæld dejen op i formene. Kom et enkelt brombær ned i midten.

Bages ved 175 grader i 35 min.




Frosting:
1 dl vand
75 g glykose
125 g sukker
3 æggehvider
(Sukkertermometer - nej det kan ikke undværes)

Vand, glykose og sukker kommes i en gryde. Kog op til det er 117 grader varmt. Du bliver nødt til at have et sukkertermometer.
Pisk æggehviderne stive. Hæld den varme sukker i en tynd stråle i, mens der stadig piskes. 
Kom i en sprøjtepose og kom på kagerne. Start udefra og ind.

TIP - hvis du vil have stribet frosting som mine, gør du sådan:
Tag en sprøjtepose, en pensel og en pastafarve.
(Pastafarve er bedre en frugtfarve, da koncentrationen af farven er meget højere)
Dyp penslen i pastafarven og lav en streg inde i sprøjteposen - start helt inde ved tyllen og ud. Lav en magen til på modsatte side. Kom frostingen i posen og kør. Farven kan sagtens holde til alle 14 eller mere, så man skal ikke tegne op. Det er smart!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar