mandag den 20. februar 2012

Fastelavnsboller


Kan virkelig godt lide gammeldags fastelavnsboller - og denne opskrift er super god. Cremen flød ikke ud af en eneste bolle :)
Jeg har taget udgangspunkt i denne opskrift http://sofiesblog.looklab.dk/index.php?s=Fastelavnsboller
Men jeg synes ikke der er noget værre end at ælte smør i mel, så jeg har ændret lidt i opskriften.

12 store/16 små

1,5 dl mælk
50 gr gær
150 gr usaltet smør
2 spsk sukker
400 gr mel

Creme:
2 æg
3 spsk sukker
3 spsk mel
3 dl skummetmælk
1 vanillestang

Flormelis

Lun mælken og rør gæren ud. Smelt smøren og hæld i gæren. Tilføj sukker og ælt melet i lidt af gangen. Dejen skal være blød og smidig.
Stil til hævning i 30 min

Imens laves cremen. Kom alle ingredienserne i en gryde. Vanillestangen flækkes og både vanille og stangen kommes i gryden. Kog op under omrøring (rør godt da det nemt brænder på)
Stil til afkøling.

Rul dejen ud på et bord. Skær i firkanter og læg en spsk creme i midten. Foldes sammen og stilles til hævning i 30 min.

Bages ved 200 grader i 15 min.
Afkøl og kom glasur på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar